شیر انبساط

شیر انبساط چیست؟

شیر انبساط یک شیر تنظیم کننده است که با نام اکسپنسن ولو نیز شناخته می‌شود. این تجهیز در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. شیر انبساط در سیکل تبرید بعد از کندانسور و قبل از اواپراتور نصب می‌گردد و وظیفه اصلی آن دو فازی کردن مبرد است. شیر انبساط از طریق می پاش کردن مبرد قبل از ورود به اواپراتور آن را دو فازی می‌کند. از این طریق مبرد وارد شده به اواپراتور تقطیر می‌شود.

حال که با عملکرد این شیر آشنا شدید، برای انتخاب بهترین شیر انبساط باید با انواع نیز آشنا شوید. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی انواع شیرآلات انبساط در صنایع تبرید بپردازیم.

آشنایی با انواع شیر انبساط

به طور کلی شیر انبساط در 5 نوع الکترونیکی، اتوماتیک، ترموستاتیک، لوله مویین و شیر شناور طراحی شده و در بازار موجود است. به برخی از ویژگی‌های این تجهیزات توجه نمایید.

۱. شیر ترموستاتیک؛ این تجهیزات جریان مبرد مایع را به سمت کوئل اواپراتور هدایت می‌کند. در واقع در این تجهیز، جریان مبرد با بررسی فشار اواپراتور کنترل می‌شود.

۲. شیر الکترونیکی؛ این شیر دارای یک استپ موتور و یک سنسور حرارتی است. این استپ موتور سیگنال حرارتی متناسب را از سنسور دریافت کرده و به موتور می‌فرستد. دقت عملکرد شیر انبساط الکترونیکی بسیار بالا بوده و مصرف انرژی کمی نیز نسبت به سایر شیرهای انبساط دارد.

۳. شیر اتوماتیک؛ این شیرها جریان مبرد را با استفاده از یک دیافراگم تحت فشار، از کندانسور به اواپراتور انتقال می‌دهد. همچنین یک فشار ثابت را در اواپراتور حفظ می‌کنند. اگرچه این نوع شیر از دقت عمل بالایی برخوردار است اما برای استفاده در تهویه مطبوع مناسب نیست چرا که در طول کار نوسان زیادی تولید می‌کند.

۴. لوله مویین؛ لوله مویی در واقع یک لوله با قطر داخلی کم است که بخشی از آن به صورت پیچشی طراحی می شود و به خط مکش متصل می‌شود. این تجهیز بیشترین کاربرد را در یخچال ها دارد.

۵. شیر شناور؛ این شیر دارای یک قطعه‌ی شناور در مایع است که به کمک آن سطح مایع را کنترل می‌کند. بعلاوه میزان دبی ورودی اواپراتور را کنترل می‌نماید. در سیستم های تبرید از این شیرها به وفور استفاده می شود.

شرکت‌های مختلفی از جمله دانفوس، کستل و… این تجهیزات را برای سیستم‌های تبرید مختلف از جمله سردخانه‌ها طراحی و تولید می‌نمایند. شما می‌توانید با مجموعه سردکالا در ارتباط باشید و پس از دریافت مشاوره از کارشناسان ما سفارش خود را ثبت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *