انواع ساندویچ پنل

معرفی انواع ساندویچ پانل

پانل ساندویچی یا ساندویچ پانل به دیواره یا سقف‌هایی گفته می‌شود که از ترکیبات سبک تشکیل شده‌واز دو طرف به دو لایه ورق محدود شده‌است و در میان آن یک لایه عایق قرار دارد.

ساندویچ پانل‌ها معمولاً از موادی مانند پلی اورتان، XPS، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تولید می‌شوند.

از ساندویچ پانل در انواع سردخانه‌ها و صنایع برودتی، دفاتر کارگاهی، درمانگاه صحرایی سرویس بهداشتی، نمازخانه و محیط آموزشی، تعمیرگاه سیار، پست نگهبانی، ویلاهای یک و دو طبقه و … استفاده می شود.

تاریخچه ساندویچ پانل

در سال 1930 مردم از مواد مختلفی نظیر پوست حیوانات برای تهیه عایق دیوار ها و سقف  استفاده می کردند. در دهه 1970  ساندویچ پانل ها مورد توجه قرار گرفتند و بسیاری از مهندسان ، زمان ظهور این دیواره ها را در این سال می دانند و در سال 1937 اولین خانه با دیوارها و سقف ساندویچ پانل ساخته شد.

 

انواع ساندویچ پانل
ا انواع ساندویچ پانل

 

معرفی انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها بسته به کاربردشان به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می شوند.

در انتخاب ساندویچ پانل های دیواری، حرارت، مقاومت و ویژگی های حفاظت در برابر آتش از اهمیت زیادی برخوردار است. در حالی که برای ساندویچ پانل های سقف،استحکام لازم سقف ظرفیت باربری و عمر طولانی اهمیت دارد.

هسته ها(عایق):

هسته ساندویچ پانل ها یا(لایه عایق) ویژگی هایی مانند دوام، عایق حرارتی و صوتی و خواص حفاظت در برابر آتش را تضمین می کند.

انواع مختلفی از هسته ها در تولید ساندویچ پانل استفاده می شود. پشم معدنی، فوم پلی یورتان (PU،PUR) و فوم پلی ایزوسیانورات (PIR،IPN)، و همچنین فوم پلی استایرن (فوم پلاستیکی) بیشترین کاربرد را دارند.

هسته پشم معدنی:

به عنوان گسترده ترین ماده، پشم معدنی همیشه در پانل های ساندویچ با درجه حرارت های بالای محیط درجه آتش تا (EI360) استفاده می شود، به عنوان مثال، در پارتیشن های نسوز مقدار U پشم معدنی در محدوده متفاوت است.

بسته به ویژگی های لازم، از پشم معدنی با تراکم های مختلف در ساختار ساندویچ پانل استفاده می شود: چگالی کم (کمتر از 90 کیلوگرم بر متر مکعب) برای پارتیشن های داخلی

چگالی متوسط ​​(95-115 کیلوگرم بر متر مکعب) برای دیوارهای خارجی و سقف

پانل های (120 کیلوگرم بر متر مکعب و بیشتر) برای پارتیشن های نسوز و پانل های دیواری که ظرفیت باربری آنها افزایش یافته است مناسب است

 هسته (PIR):

ساندویچ پانل های فوم پلی یورتان به دلیل وزن کم در نصب راحت هستند (در بیشتر موارد چگالی پلی یورتان فوم شده در پانل ها از 32 تا 40 کیلوگرم بر متر مکعب است) و ویژگی های صرفه جویی در انرژی بالاتری دارند.

پلی یورتان فوم شده رطوبت را جذب نمی کند و بنابراین می تواند به طور موفقیت آمیزی در پانل های کارواش، استخرهای شنا، تولیدات با رطوبت بالا (مزارع قارچ و غیره) و همچنین اشیایی که در نزدیکی بدنه های آبی قرار دارند استفاده شود.

ساندویچ پانل ها با هسته پلی یورتان فوم شده در اشیایی با مقاومت پایین در برابر آتش سوزی و همچنین در انبارهای سرد (یخچال و فریزر، با محیط گاز تنظیم شده) استفاده می شود. در این مورد، برای جلوگیری از کاهش تلفات حرارتی، باید از درج های پلی پروپیلن بر روی فیکساتورهای پانل استفاده شود.

 

انواع ساندویچ پانل
انواع ساندویچ پانل

 

فوم پلاستیکی در انواع ساندویچ پانل:

تنها مزیت ساندویچ پانل های با فوم پلاستیکی قیمت پایین آنهاست. پانل های پر شده با پلاستیک فوم دار دارای بدترین عملکرد هستند، بنابراین، به عنوان یک قاعده، برای ساخت سازه های موقت با عمر مفید حداکثر 10 سال و بدون نیاز به حفاظت در برابر آتش استفاده می شود، زیرا پلاستیک فوم قابل احتراق است. جدای از آن، فوم پلاستیک دارای تضعیف صدای کمی است و باعث پخش شدن قالب می شود.

ساندویچ پانل ها با باتری های خورشیدی نوآورانه ترین راه حل های صرفه جویی در انرژی هستند.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *