راهنمای انتخاب ساندویچ پانل

راهنمای انتخاب ساندویچ پانل

 

در راهنمای انتخاب ساندویچ پانل میتوان به رنگ ساندویچ پانل اشاره کرد. از این رو در رنگ ساندویچ پانل باید به قابلیت گرم شدن و انبساط فلز دارای رنگ های مختلف توجه داشت، زیرا این امر تا حد زیادی طول عمر و ویژگی های زیبایی شناسی پانل ها را تعیین می کند. هرچه رنگ تیره‌تر باشد، سطح بیرونی بیشتر گرم می‌شود، بنابراین رنگ‌های تیره برای استفاده در سقف توصیه نمی‌شوند،در حالی که روکش می‌تواند از هسته جدا شود. همچنین نصب ساندویچ پانل تیره در نمای جنوبی توصیه نمی شود، زیرا پانل ها در آنجا خم می شوند و در نتیجه موج ایجاد می کنند، به خصوص اگر پانل ها بیش از 6 متر طول داشته باشند، همچنین ساندویچ پانل ها با روکش فولادی و روکش پلیمری در رنگ های استاندارد قابل سفارش می باشند.

 

پروفیل های صفحه ای ساندویچ پانل در انواع مختلفی وجود دارد: میکروپروفایل، خطی، موج دار، صاف، مهری و سینوسی.

 

راهنمای انتخاب ساندویچ

 

 

با توجه به ویژگی های فنی تولید، سطوح صاف و سینوسی فقط برای پانل های با هسته پلی یورتان فوم امکان پذیر است. بعنوان مثال برای مکان هایی که لازم است از تجمع گرد و غبار جلوگیری شود یا شستشوی مکرر انجام می شود، برای راحتی باید از پانل هایی با سطوح صاف یا میکروپروفیل استفاده شود.

در راهنمای انتخاب ساندویچ پانل ها میتوان به نصب پانل ها بصورت افقی، عمودی یا در شیب اشاره کرد. استفاده از ساندویچ پانل ها حتی برای نصب دیوارهای منحنی در صورتی که شعاع منحنی 30 متر یا بیشتر باشد مجاز است. برای تطبیق یکنواخت تغییر شکل پانل ها، توصیه می شود آنها را در یک دهانه نصب کنید.

روش دیگر راهنمای انتخاب ساندویچ پانل انتخاب بهینه مواد روکش خارجی ساندویچ پانل ها فولاد گالوانیزه با روکش پلیمری است که طول عمر و حفظ ویژگی های عملیاتی محصول را تضمین می کند.

طبق استاندارد 2014، از گریدهای فولادی سازه ای S280، S320، S350 با محدودیت جریان 280-350 مگاپاسکال می توان برای ساخت ساندویچ پانل استفاده کرد. برای کاهش قیمت، بسیاری از تولیدکنندگان از گرید فولادی DX51 استفاده می کنند که ساختاری نیست و در نتیجه برای ساندویچ پانل های غیر بلبرینگ قابل قبول نیست.

همین استاندارد نیاز به استفاده از فولاد گالوانیزه با محتوای روی حداقل 190 گرم در متر مربع را تعیین می کند. در این حالت، ضخامت پوشش سطح از طرف خارجی باید حداقل 20 میکرون باشد، در حالی که لایه پلی استر باید حداقل 25 میکرومتر ضخامت داشته باشد.

ضخامت نمای خارجی ساندویچ پانل می تواند از 0.4 تا 0.7 میلی متر باشد. در این حالت، هرچه ورق فولادی ضخیم‌تر باشد، سطح نما صاف‌تر به نظر می‌رسد و در هوای آفتابی درخشش کمتری خواهد داشت. لایه داخلی معمولاً بین 0.4 تا 0.6 میلی متر است و عمر طولانی و ظرفیت باربری ساندویچ پانل ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

از دیگر روش های راهنمای انتخاب ساندویچ پانل میتوان به چندین نوع پوشش پلیمری، بسته به شرایط استفاده و عملکرد آن اشاره کرد که گسترده ترین آنها عبارتند از:

 

1.عایق پشم سنگ

این نوع ساندویچ پانل ضد حریق بوده و در دمای 1300 درجه تولید می شود که این امر موجب می شود درجه انتقال حرارت در آن کاهش یابد

مقاومت در این عایق حدود ۲۲ برابر از آجر بیشتر است.

راهنمای انتخاب ساندویچ پانل

2. عایق پشم شیشه

وزن کم و قیمت پایین این نوع عایق آن را برای افرادی که از هزینه کمتری برای ساخت ساز برخوردار هستند مناسب نموده است به همین علت در صنایع نظامی بکار گرفته می شود. در هر متر مکعب ساندویچ پانل از ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم پشم سنگ استفاده می شود.

 

راهنمای انتخاب ساندویچ پانل

3. عایق پلی یورتان

این نوع عایق بدلیل یکپارچه سازی شیارهای سازه از مقاومت و حرارت بالایی برخوردار است. همچنین این عایق در دو نوع مختلف تولید می شود. از مزایای آن می توان به وزن بسیار کم و عدم اشتعال پذیری آن اشاره نمود.

این عایق در ضخامت های مختلف در ساندویچ پانل های مختلف قابل استفاده است. ضخامت از ۴ تا ۱۵ سانتی متر در سازه های مختلف متفاوت است.
از انواع فوم پلی یورتان می توان به فوم نرم، فوم نیمه نرم و فوم سخت اشاره نمود.

 

 

راهنمای انتخاب ساندویچ پانل

4.عایق پلی استایرن

عایق پلی استایرن یکی از انواع عایق سرد می باشد. از این عایق حرارتی می توان هم در داخل و هم در خارج ساختمان استفاده نمود. وزن این محصول کم است و نسبت به وزن استحکام بالایی را دارا می باشد. همچنین غیر سمی بوده و  قابلیت بازیافت دارد

وزن کم و عایق بودن در برابر صدا ، رطوبت ، انعطاف زیاد،سهولت در حمل و نقل، عدم اشتعال پذیری و مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت ویژگی مهم در این نوع عایق است.

 

 

راهنمای انتخاب ساندویچ

 

5. عایق ایکس پی اس XPS

این نوع عایق که با نام فوم سبز نیز شناخته می شود بیشتر مناسب برای ساندویچ پانل هایی است که در درب کامیون های یخچال دار استفاده می شوند. این نوع عایق در برابر آتش سوزی دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و قابل تولید در ضخامت های 2 تا 10 سانتی متر است.

مزیت اصلی این فوم عدم تجزیه آن با گذشت زمان است و همچنین این نوع در عایق کاری سردخانه ها، نمای ساختمان ها و دیوارهای دو جداره کاربرد دارد.

 

 

 

راهنمای انتخاب ساندویچ

 

 

ظرفیت تحمل ساندویچ پانل ها

ظرفیت باربری ساندویچ پانل یک ویژگی مهم است، زیرا در حین کار، پانل ها در معرض تأثیر برف، باد، فعالیت لرزه ای و غیره قرار می گیرند. به عنوان مثال، برای ساخت یک ساختمان در مناطق مختلف، مقادیر بار باد و برف می تواند چندین بار متفاوت باشد. همچنین لازم است ویژگی های سازه ای، بارهای خدماتی و همچنین شرایط عملیات ساختمان در نظر گرفته شود.

یک روش دیگر برای راهنمای انتخاب ساندویچ پانل در پروژه هایی که امکان انفجار وجود دارد این است، باید از سازه های سبک متحرک استفاده شود. در چنین سازه‌هایی از ساندویچ پانل‌هایی با انواع فیکس‌کننده‌های خاص استفاده می‌شود که در صورت افزایش فشار داخلی، فشارزدایی در قسمت‌های خاصی از نما را تضمین می‌کند و این اجازه را می دهد تا از صدمات به افرادی که در داخل محوطه و در نزدیکی جسم هستند و از آسیب به سازه های ساختمان جلوگیری شود.

 

پارامترهای هندسی

از دیگر روش های راهنمای انتخاب ساندویچ پانل در نظر گرفتن پارامترهای مهندسی است. عوامل متعددی در ضخامت ساندویچ پانل موثر هستند، از جمله نوع سردخانه و اقلیم محل نصب.  ضخامت ساندویچ پانل ها می تواند بین 40 تا 300 میلی متر باشد و عرض آن از 1.0 تا 1.2 متر و طول پانل می تواند از 2 تا 13.5 متر باشد. لازم به ذکر است ضخامت آن با امکانات حمل و نقل محدود می شود.

بر اساس راحتی نصب، پانل های 6-8 متری گسترده ترین هستند.

ساندویچ پانل ها را می توان با قفل تخت یا زیگ زاگ عرضه کرد و از نظر انرژی کار آمد تر است.

 

لوازم جانبی و مونتاژ

هنگام خرید ساندویچ پانل، به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از لوازم جانبی بی کیفیت یا مونتاژ نادرست، حتی بهترین محصولات نیز به سختی عمر مفیدی را که توسط سازنده اعلام شده است، را خواهند داشت.

علیرغم سادگی ظاهری، مونتاژ ساندویچ پانل یک مرحله نسبتاً پیچیده و مسئولیت پذیر است که تمام هزینه های عملیاتی بعدی و عمر مفید ساختمان به آن بستگی دارد. بنابراین توصیه می شود نصب ساندویچ پانل را به شرکت های مجرب و متخصص ساختمانی که می توانند تجربه خود را با گارانتی مربوطه تایید کنند، سفارش دهید.

انتخاب بست ها، مهر و موم ها، چوب ها و ریل ها، مانند انتخاب خود ساندویچ پانل ها، باید بر اساس ویژگی های کیفی محصولات، ویژگی های نوع خاصی از پانل ها و توصیه های سازنده باشد.

 

انواع قطعات جانبی ساندویچ پانل ها:

  • فلاشینگ
  • آبرو
  • فینیشینگ
  • پیچ سرمته دار
  • تیزه سقفی

راهنمای انتخاب ساندویچ

 

از دیگر قطعات جانبی ساندویچ پانل می توان به مواردی چون چسب پلی اورتان برای درز بندی پانل ها، پرچ فلزی، نوار در و غیره اشاره کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *