شیرهای فشارشکن

شیرهای فشارشکن


شیرهای فشارشکن

در شیرهای فشارشکن مرکب همه دبی جرمی جریان مبرد از شیر فشار شکن اول (اولین شیر انبساط پس از کندانسور) عبور می کند. فشار جریان مبرد با عبور از این شیر طی یک فرایند خفگی، از فشار کندانسور تا فشار اواپراتوری که در بالاترین دما و فشار کار می کند، کاهش می یابد.

پس از شیر فشار شکن اول، تمام بخار مبرد تولید شده و مقداری مایع که به منظور تآمین بار اواپراتور با دما و فشار بالاتر لازم است، وارد این اواپراتور شده و بقیه مایع مبرد وارد شیر فشارشکن بعدی می شود. مراحل بعدی نیز به همین صورت ادامه پیدا می کند تا اینکه تنها مایع مبرد باقی مانده از آخرین شیر فشارشکن گذشته و پس از کاهش فشار آن به فشار اواپراتور انتهایی (با پایین ترین دما و فشار) وارد آن اواپراتور شود. در این نوع سامانه مانند حالت فشارشکن مستقل به منظور کاهش فشار مبرد خروجی از اواپراتورها تا فشارشکن کمپرسور، از شیرهای فشارشکن دیگری استفاده می شود.

در این سامانه مانند نمونه متناظر خود (تک کمپرسور) همه دبی جرمی خروجی از کندانسور از شیر فشارشکن اول عبور می کند. پس از شیر فشارشکن اول، همه بخار تولید شده و قسمتی از مایع مبرد که به منظور تآمین بار سرمایشی اواپراتور با فشار و دمای بالاتر لازم است، وارد این اواپراتور شده و بقیه مایع مبرد به شیر فشارشکن بعدی می رود. وضعیت در شیرهای فشارشکن و اواپراتورهای بعدی نیز به همین صورت است.

شیرهای فشارشکن
شیرهای فشارشکن

 

تفاوت این سامانه با نوع متناظر خود (تک کمپرسور) در تعداد کمپرسورها و فرایند تراکم بعد از اواپراتورها است. در این نوع سامانه بخار خروجی از هر اواپراتور با فشار مربوط به آن وارد کمپرسور مستقل و جداگانه شده و تا فشار کندانسور متراکم می شود، حال آنکه در حالت تک کمپرسور، همه جریان های خروجی اواپراتورها ابتدا تا فشار کمترین اواپراتور (اواپراتور با پایین ترین دما و فشار) منبسط شده و سپس کل دمی جرمی سامانه وارد یک کمپرسور می شود.

مقایسه این حالت با حالت تک کمپرسور، واضح است که توان مصرفی در این حالت کمتر بوده (34.96 < 43.06) و ضریب عملکرد نیز بیشتر می باشد(6 > 4.88). دبی جرمی کل، همچنان ثابت مانده است. همچنین علت کاهش توان مصرفی، تراکم همه گاز از پایین ترین فشار موجود در سامانه تا فشار کندانسور در حالت تک کمپرسور است.

 

شیرهای فشارشکن
 شیرهای فشارشکن

با مقایسه این دو حالت (شیر فشارشکن مرکب و مستقل) مشاهده می شود که توان مصرفی مورد نیاز (از 33.54 تا 33.28) و ضریب عملکرد (از 6.26 تا 6.31) مقدار کمی تغییر کرده است و در نتیجه تآثیر زیادی روی سامانه تبرید نگذاشته است. اما مقایسه این حالت با حالتی که از خنک کن میانی استفاده نمی شود، نتیجه می دهد که با به کارگیری خنک کن میانی،توان مصرفی موردنیاز از 34.96 کیلو وات به 33.28 کیلو وات کاهش یافته و ضریب عملکرد از 6 به 6.31 افزایش یافته است.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و موجودی، شما می توانید با گروه سرد کالا در تماس باشید. مشاوران ما می توانند شما را در مسیر انتخاب بهترین تجهیزات یاری برسانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *