دسته بندی میوه ها و سبزیجات

در این مقاله می خواهیم به دسته بندی میوه ها و سبزیجات به روش مدرن بپردازیم…

دسته بندی میوه ها و سبزیجات به روش مدرن

درجه بندی و چیدمان میوه ها بر اساس اندازه، ظاهر، رنگ و کیفیت تفکیک میشود تا قیمت آن در بازار بدست آید.

برای مدرنیته کردن فرآیند درجه بندی و مرتب سازی میوه ها از تکنیک ماشین بینایی استفاده می شود

امروزه برای مرتب سازی و درجه بندی صنایع غذایی از سیستم اتوماسیون به جای سیستم عامل دستی استفاده می شود. بخش عمده این سیستم ها شامل دوربین و لنز صنعتی، سیستم نورپردازی و کامپیوتر می باشد. استفاده از تکنولوژی ماشین بینایی و روبات، باعث کاهش هزینه و وقت و همچنین ارزیابی دقیق محصولات کشاورزی می شود

هدف از درجه بندی :

1. دریافت قیمت بالاتر

2. داشتن ارزش های بازاریابی متفاوت

3. تطبیق با بازار جهانی

4. تسهیل بازاریابی

5. سهولت در بسته بندی

6. تسهیل حمل و نقل.

7. افزایش ماندگاری.

همچنین سبزیجات و میوه جات درجه بندی شده به راحتی و بدون بازرسی توسط مصرف کننده خریداری می شود.

برای بازار بین المللی، 3 درجه عمومی به شرح زیر در نظر گرفته می شود:

کلاس I.

کلاس II.

کلاس III:

 

1.کلاس I. دارای کیفیت برتر با اشکال و رنگ متنوع می باشد و همچنین بدون نقص در بافت و طعم است. تحمل 5% برای خطا مجاز است. با توجه به یکنواختی محصولات در رنگ ،سایز، چیدمان شرایط محصول در کیفیت بسته بندی و ظاهر بسته بندی باید با دقت ارائه شود.

2.کلاس II. تقریباً کیفیت آن مانند کلاس I است با این تفاوت که 10 درصد برای خطا مجازاست. میوه ها دارای نقص جزئی در شکل، رنگ پوست هستند که ظاهر کلی را برای حفظ کیفیت تحت تأثیر قرار نمی دهد. مقدار در بسته بندی ممکن است گسترده تر باشد  و همیشه لازم نیست محصول در بسته بندی قرار گیرد.

3.کلاس III: این محصول کلاس ممکن است برخی از عیوب خارجی یا داخلی را نشان دهد به شرطی که برای مصرف در حالت تازه مناسب باشد. این کلاس به بهترین وجه برای بازارهای محلی یا مسافت کوتاه مناسب است. این دسته، مشتریانی را که قیمت برایشان مهمتر از کیفیت است راضی می کند.

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *