چیلر جذبی

چیلر جذبی


چیلر جذبی

در قالب یک تعریف کلی، می‌شود چیلر جذبی را عضوی از سیستم پیچیده‌ تهویه مطبوع هوا به شمار آورد که طبق قوانین ترمودینامیک، با صرف انرژی و انجام دادن فرآیندهایی روی یک ماده ی بخصوص، دمای آن را تغییر داد. این تغییر دادن برای یک ماده که مبرد نام دارد، باعث می‌شود مبرد به فازهای مختلف گازی یا مایع برسد. همین تغییر فازهای مداوم است که کار چیلرها را جلو می‌برد و باعث می‌شود دستگاه عملکرد درست خود را داشته باشد. در حقیقت می‌توان گفت تنها تمرکز یک چیلر، انجام تغییرات روی مبرد و تغییر دادن فاز آن به صورت مداوم است.

چیلر جذبی از مجموعه‌ای از فن ها، پمپ ها، اواپراتور، کمپرسور، کندانسور، مخزن نگه­دارنده، شیر انبساط، صفحه کنترل، جذب کننده، هواساز و ژنراتور ساخته شده است. هر کدام از این موارد می‌توانند در انواع چیلرها متفاوت باشند. به این معنی که یک چیلر می‌تواند ترکیب عناصر انتخاب شده و به خصوص خود را داشته باشد. چیلر جذبی، ابزوربر (Absorber) یا جذب کننده و ژنراتور یا مبدل حرارتی را درون خود دارد و یک پمپ که بین این دو قرار می‌گیرد. در حقیقت مورد به خصوص به کار برده شده در چیلر جذبی همین دو وسیله است که به جای کمپرسور در چیلرهای تراکمی قرار گرفته استیا همانطور که مورد به خصوص در چیلر تراکمی، کمپرسور آنهاست. اما به هر روی، موارد شیر انبساط، کندانسور و اواپراتور در همه چیلرها مشترک هستند.

 

چیلر جذبی

نحوه عملکرد چیلر جذبی

در این چرخه، کندانسور و ژنراتور در بالای چیلر جذبی و اواپراتور و جذب کننده در پایین آن قرار دارند.

در ابتدا، ماده مبرد که معمولاً به شکل آب است، وارد اواپراتور می‌شود و برای تبدیل شدن به گاز و بالا بردن دمای خود، حرارت محیط را می‌گیرد. نتیجه این کار، مبرد گازی است. سپس باید کاری انجام شود تا مبرد گازی از اواپراتوار خارج شود. نمک، یکی از بهترین گزینه ها برای گرفتن رطوبت است و لیتیوم برماید یکی از بهترین گزینه ها برای انجام این کار در چیلر جذبی.

بنابراین داخل ابزوربر مقداری لیتیوم برماید غلیظ وجود دارد تا با بخار آب خارج شده از اواپراتوار ترکیب شده و رقیق‌تر شود. در مرحله بعد، لیتیوم برماید رقیق شده به وسیله پمپ وارد ژنراتور می‌شود. این محلول که در حال هدایت به سمت ژنراتور است در رقیق ترین حالت خود قرار دارد و اشباع شده است؛ به این معنا که دیگر توانایی جذب ندارد. ژنراتور به این محلول که ترکیبی از مبرد و لیتیوم برماید است حرارت داده و در نتیجه قسمتی از آب آن را تبخیر می‌کند. در نهایت بخار آب جدا شده از محلول آب آمونیاک هم وارد کنداسور می‌شود تا تقطیر شده و به آب مقطر تبدیل شود. این آب مقطر دوباره وارد شیر انبساط و سپس اواپراتور می‌شود.

چیلر جذبی 

اجزای چیلر جذبی

  • اوپراتور
  • ابزوربر یا جاذب
  • ژنراتور
  • کندانسور
  • پمپ ها

انواع چیلرهای جذبی

  • چیلر جذبی تک اثره (Single Effect Chiller): تک اثره قدیمی ترین و اولین نسل چیلر جذبی در دنیا می باشد که کمترین بازدهی را در مقایسه با سایر انواع چیلر های جذبی دارا می باشد. چیلر جذبی تک اثره دارای ضریب عملکرد 75 درصد می باشد. در حالیکه در چیلر جذبی شعله مستقیم ضریب عملکرد 1/2 بوده که نشان دهنده مصرف انرژی کمتر و در نتیجه هزینه راهبری ارزانتر می باشد.

چیلر جذبی

 

  • چیلر جذبی دو اثره یا دو مرحله ای (Double Effect Chiller): طرز کار چیلر جذبی ذو اثره اینگونه است که به صورت گاز سوز ( به صورت سوخت گاز مستقیم و یا گاز داغ خروجی از توربین گازی یا موتور) یا بخار رانده شده با فشار بالا (۴۰ تا ۱۴۰ psig) در دسترس اند. این دستگاه ها معمولا دارای راندمان ۱ تا ۱.۲ هستند. دستگاه هایی که با بخار فعالیت می کنند به حدود ۹ تا ۱۰ pph در هرتن بخار ۱۱۴psig ورودی در وضعیت درجه بندی استاندارد ARI احتیاج دارند. دستگاه های گاز سوز به ورودی حدود ۱۰۰۰۰تا ۱۲۰۰۰ BTUH بر تن تبرید بر ارزش حرارتی بالا در وضعیت درجه بندی استاندارد ARI احتیاج دارند. برای دستیابی به این عملکرد بهبود یافته این دستگاه ها دارای یک ژنراتور ثانویه در سیکل می باشند و به یک منبع انرژی با دمای بالاتر نیاز دارند.

چیلر جذبی

مزایای چیلر جذبی

  • استفاده از چیلر های جذبی سبب ارتقا سیستم های CHP به CCHP شده است.
  • آلودگی صوتی اندک
  • در مصرف برق مقرون به صرفه می باشد.
  • سازگاری با محیط زیست به دلیل عدم تولید مواد مضر برای محیط زیست

برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت و موجودی، شما می توانید با گروه سرد کالا در تماس باشید. مشاوران ما می توانند شما را در مسیر انتخاب بهترین تجهیزات یاری برسانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *